Blog

Ondernemerschap: een €100 experiment

De ontwikkeling van twee specifieke zaken zien we veel terug bij het streven van onze klanten naar hun gewenste SalesCultuur: Innovaties en Ondernemerschap.

ondernemerschap

In dit blog gaat het over het laatste en met name om de vraag hoe je ondernemerschap kunt ontwikkelen bij medewerkers die geen eigenaar of directeur zijn van het bedrijf (of de businessunit).

Dit hebben we heel praktisch gemaakt, door te kiezen voor een experiment:

We hebben tien medewerkers van een businessunit zichzelf laten aanmelden voor het thema ‘Ontwikkelen van Ondernemerschap’.
Zij konden voor €100 een – fictief – aandeel in hun businessunit kopen, geheel uit de eigen portemonnee. Hiermee kregen ze uitzicht op 100% rendement, maar ook op verlies van de investering. Allemaal hebben ze de keuze gemaakt om hier in te stappen.
Deze medewerkers zijn voor de businessunit de top 3 gaan bepalen van doelen waar ze met elkaar op afgerekend wilden worden. Verder kwamen ze met ideeën over het bereiken van extra betrokkenheid en focus op het behalen van de doelen bij de overige collega’s.
Let op: ze ontstonden geheel vanzelf, deze eigen initiatieven die je kunt scharen onder Ondernemerschap!

Het klinkt allemaal simpel, maar waarom slaagde dit experiment? Wanneer we het anders zouden hebben geïnitieerd had het ook gemakkelijk kunnen mislukken.

Eigenlijk is de vraag achter de vraag: waarom mislukken alle corporate incentive plannen die het doel hebben om cultuurelementen als betrokkenheid, ondernemerschap en verantwoordelijkheid te ontwikkelen?

Het probleem is dat het cultuur-fundament dan niet klopt. Daardoor ontaarden dit soort initiatieven in individuele prioriteiten: een sterke focus op target & bonus en het gevoel van ‘na mij de zondvloed’.

Bij ons experiment lukte het wel, omdat je een sterke cultuur nodig hebt om de ontwikkeling van Ondernemerschap een extra zetje te geven door een teamincentive.

Het échte geheim zit hem in onze bewuste opbouw van de SalesCultuur bij de businessunit, in tien stappen.

Wil je meer weten over ons stappenplan en hoe dit ook toepasbaar is voor jouw organisatie?
Bel me dan!

Jan Rezelman
SalesCultuur

AT Osborne
The Ocean Cleanup
Hoya
Sweco
Innovam
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top