De wereld van EMVI … ik ben er door gefascineerd geraakt. Door slim schrijven kun je in een dag zomaar €100.000,- verdienen. Met een klant die aangeeft wat je moet schrijven en hoeveel €€ je daarmee in haar ogen hebt verdiend.
Een beetje peinzen, even iets schrijven, tussendoor koffie halen, wat klankborden met collega’s, met een paar slimmigheidjes bestaande informatie opduikelen uit de systemen van het bedrijf, je af en toe verplaatsen in de klant die het gaat lezen, een rondje lopen, herschrijven, voelen dat het gaat kloppen, reviews van je collega en nog eens een beetje aanscherpen.
En ja hoor: je hebt de hoogste trede behaald in de EMVI criterium-schaal van de klant. En je kunt de bijbehorende beloning incasseren. Tsjing, tsjing.
Ooit heb ik een klant echt van heel dichtbij geholpen met een offerte. Het offerteteam, twee dagen in een hotel met een lekkere zaal om in te werken, totale focus. Daar creëerden we met onze gezamenlijke gedachten en ervaring heel veel waarde, waardoor we de aanbiedingsprijs hoger konden zetten dan anders. Onze offerte was de hoogste en tóch wonnen we die aanbesteding, dankzij heel veel EMVI waarde.
EMVI (Economisch Meest Voordelige Inschrijving) is heerlijk! Je creativiteit inzetten en deze doorvertalen naar de klant. Waar je vervolgens een goede prijs voor vraagt, in plaats van korting geven om je eigen gemankeerde schrijfkunst te compenseren.
Het klinkt simpel en zit zelden in de SalesCultuur van (technisch georiënteerde) organisaties. En laat dat nou net zijn waar wij van SalesCultuur héél goed in zijn!