Blog

Kun je gaten in de bezetting voorkomen?

Het is een herkenbaar verhaal in vrijwel elke sector. Uitval en verzuim lopen op. De bezetting vertoont steeds grotere gaten. Klagende directies, HR managers en leidinggevenden. Ongeduldige klanten.

We hebben het niet over een griepje dat rondwaart. Het is vooral langdurig verzuim dat groeit, net als het personeelsverloop. En je zal er iets mee moeten, als directeur of manager.
In dit blog kijken we waar het vandaan komt en vooral naar de vraag: wat kunnen we eraan doen?

Kip en ei
We zitten in een neerwaartse spiraal. Dus oorzaken en gevolgen lopen steeds meer door elkaar.

De vraag vanuit de klanten blijft in veel gevallen gelijk, of groeit zelfs. Doordat er al te weinig medewerkers beschikbaar zijn, wordt de werkdruk voor de overgebleven collega’s nog groter. Zelfs als je erin slaagt om nieuw personeel aan te nemen. Want dat moet toch worden ingewerkt door diezelfde groep.

Het zijn vaak juist de meest enthousiaste mensen, bevlogen en altijd bereid tot een stapje extra. Maar er komt een punt dat zelfs bij hen de rek eruit is. Overbelasting, te veel stress en spanning. Ze worden ziek en raken ook langdurig uit de running. Of ze kunnen het niet meer aan en gaan op zoek naar een andere werkgever, waar ze met open armen worden ontvangen.

Door de overspannen arbeidsmarkt neem jij mensen aan, die eigenlijk niet volledig passen bij de functie die je wilt invullen. Dus je moet gaan opleiden, maar daarvoor mis je mankracht en tijd. Omdat jij meer van de nieuwe medewerkers vraagt dan ze aankunnen, ervaren zij nog eens extra werkdruk en stress.

Voorkomen
Er zijn zeker manieren om structureel iets te doen aan de gaten in je bezetting:

  • Slimmer werken
    Ga met je mensen in gesprek over vereenvoudiging van werkprocessen. De beste ideeën komen vaak van de werkvloer. Kunnen we dingen anders doen, niet meer doen? Of juist gaan doen wat we nooit deden? Kijk samen kritisch naar vastgeroeste gewoontes: ‘Dat doen we al jaren zo en het gaat toch goed?’
  •  

  • Inwerk- en opleidingsplan (on-boarding)
    Je hebt met veel moeite nieuwe medewerkers gevonden. En dan moeten ze worden ingewerkt. Zorg dat er een plan klaarligt, met al die logische stappen die vaak – en meestal onbedoeld – worden overgeslagen.
  •  

  • Ontwikkelplan
    Maak met iedere medewerker individuele afspraken over persoonlijke ontwikkeling en de toekomst. Zo hou je ze actief en betrokken, en je laat zien dat je in hen wil investeren.
  •  

  • Beloning
    In de meeste gevallen worden medewerkers al fatsoenlijk betaald. Vaak is dat zelfs in een cao geregeld. Als je al steeds meer geld zou willen bieden, is dat zeker geen oplossing voor de lange termijn. De personeelskosten en het bedrijfsresultaat moeten wel in balans blijven. Maar er zijn genoeg andere mogelijkheden om te belonen. Ga eens met je medewerkers, personeelsvertegenwoordiging of OR in gesprek. Vraag waar je je mensen nog meer blij mee kan maken. Je wordt misschien wel positief verrast. Kleine dingen die niet veel tijd en geld kosten, kunnen vaak al veel opleveren.

Betrek je medewerkers dus bij besluiten die het eigen werk aangaan. Geef ze een bepaalde vorm van autonomie. Laat ze meedenken over aanpassingen, hoe klein ook. Daar worden mensen blij van.

Magisch
Bij SalesCultuur adviseren we altijd om je mensen op nummer één te zetten. Dat levert namelijk magische resultaten op.

Blije medewerkers verzetten meer werk, leveren kwaliteit en zijn stressbestendig. Ze willen bij je blijven werken en zorgen vaak ook nog voor nieuwe collega’s. Het heeft eveneens een positief effect op je klanten. Zij worden goed geholpen en zijn dus meer tevreden.

Als je genoeg aandacht geeft aan de genoemde punten, is de kans op onderbezetting minimaal. En mocht het toch een keertje voorkomen, dan hebben klanten en medewerkers daar veel meer begrip voor.
 
 
Wil jij ook betere resultaten, door op een andere manier met je mensen om te gaan? Dan kom ik graag eens kijken op de werkvloer, om te zien hoe het bij jou loopt. Want ieder bedrijf is anders en jouw bedrijf is bijzonder.

Corry Grevel
HR-consultant bij SalesCultuur
06 57 18 95 08
corry@salescultuur.nl

AT Osborne
The Ocean Cleanup
Hoya
Sweco
Innovam
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top