Blog

InnovatieCultuur: fouten maken mag

Met InnovatieCultuur hebben we de magische verbinding te pakken tussen innovatie en cultuur. En als je binnen jouw bedrijf aan de slag gaat om de InnovatieCultuur te verbeteren, ben je al bezig met de SalesCultuur van overmorgen.

Het is enorm jammer dat het maken van fouten is weggemanaged uit de meeste van onze bedrijfsculturen. Want daar leer je juist veel van. Maar de focus ligt zo op operational excellence dat we het zijn afgeleerd om fouten te maken. We kunnen en durven gewoon niet meer. Terwijl lef juist zo hard nodig is, als het om innovatie gaat.

Trends en ontwikkelingen
Een aantal actuele vraagstukken in onze maatschappij schreeuwen om innovatie. Om er een paar te noemen: personeelstekort en klimaatverandering.

Het zijn deze problemen die onder meer digitalisering en verduurzaming tot hot topics maken. Overigens zorgt niet alleen personeelstekort voor een toenemende digitalisering, maar ook het feit dat sommige repeterende werkzaamheden vandaag de dag als mensonterend worden gezien.

Zomaar even een vraag tussendoor: heb jij al eens nagedacht over wat deze trends en ontwikkelingen betekenen voor jou en je organisatie?

Wat wij zien in de praktijk
Bedrijven vernieuwen niet, door gebrek aan ondernemerschap. Te vaak zitten we vast in bestaande patronen. We hebben onszelf structuren opgelegd zoals declarabiliteit en incentives op de korte termijn. Daarnaast kunnen persoonlijke belangen als promotie en baanzekerheid vernieuwingen in de weg staan.

Bij de meeste bedrijven mist een InnovatieCultuur. Het gebrek aan ondernemerschap is dus een belangrijke oorzaak. Daar komt een natuurlijke angst voor het onbekende bij. En BAU (Business As Usual), want waarom zouden we ons tenslotte druk maken? Het gaat toch goed vandaag? Het geld klotst gewoon tegen de plinten. Geen zorgen over de dag van morgen.

Wat zijn dan de problemen en gevolgen?
Zonder InnovatieCultuur binnen een organisatie blijven kansen in de markt onbenut. Het personeel voelt zich er niet prettig bij. Talentvolle mensen zullen uiteindelijk niet voor jou kiezen, of ze lopen bij je weg. Zij willen nu eenmaal juist impactvolle en uitdagende projecten doen. Er wordt dus geknabbeld aan het bestaansrecht van je bedrijf.

Kodak is een goed voorbeeld, uit een iets verder verleden. Zij zijn nota bene de uitvinders geweest van de digitale camera. Maar de leiding weigerde destijds om die te implementeren in hun business. Ze waren bang voor een kannibaliserende werking op het toenmalige verdienmodel van de fotorolletjes.

Een recenter voorbeeld zien we in de taxibranche. Die innoveerde zelf niet, waardoor er ruimte kwam voor een bedrijf als Uber. En wie kent Airbnb niet? Dat is ontstaan vanuit het inzicht dat er veel ruimtes leegstaan. Eigenlijk gewoon overcapaciteit. Maar de hotelbranche zag dat niet aankomen, die zat veel te vast in bestaande structuren.

Wat is dan de oplossing?
Innoveren wanneer het goed gaat. Oftewel: repareer het dak als de zon schijnt. Dán heb je namelijk de middelen om te investeren in nieuwe dingen.

Het begint allemaal bovenin. Bij de nok van het dak dus. Bepaal vanuit leiderschap een visie, gebaseerd op de trends en ontwikkelingen in de markt. Bestaat de leiding uit een team? Dan is het zaak iedereen eerst op één lijn te krijgen. Niet alleen op de foto 😉 maar vooral als het gaat om visie. Waar willen we staan, over twee á drie jaar vanaf nu?

Zorg dat er een mindset komt die is gericht op experimenteren. Dit kun je bereiken door teams in de organisatie meer autonomie te geven. Laat ze lekker aan de slag gaan. Moedig het maken van fouten vooral aan. Maar dan wel binnen vooraf gestelde kaders. Die bestaan vaak uit geld en tijd. Maar ook een hele belangrijke: het initiatief moet bijdragen aan de stip op de horizon. Aan de gezamenlijke, vooraf bepaalde visie.

Implementeer een helder proces, stel de kaders en maak budgetten vrij. Stel je als leider kwetsbaar op. Juist dan vergroot je de psychologische vrijheid voor alle collega’s.

Nog een laatste tip!
Denk eens na over een incentive die kan bijdragen aan de ontwikkeling van de InnovatieCultuur. Een beloning op het behaalde resultaat, in plaats van een aanwezigheidscontract. Honoreer een keer niet het zoveelste behaalde salestarget, maar bijvoorbeeld de experimenten die de salesleider onderneemt om nieuwe producten of verdienmodellen te ontwikkelen.
 
 
Hugo Bakkenist en Fius van Laar
SalesCultuur – de magische verbinding

AT Osborne
The Ocean Cleanup
Hoya
Sweco
Innovam
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top