Bamboe, Japanse duizendknoop, meiklokjes … woekerplanten zijn de nachtmerrie voor elke tuinier. Leuk weetje, maar wat heeft dat met mijn bedrijf te maken?
Innovatie is het gevolg van nieuwe, frisse ideeën. Die kunnen uit alle lagen van de organisatie komen. Geweldig toch, als er een rijke voedingsbodem is voor creativiteit? Klopt, tenzij je al die ideeën laat woekeren. Voor je het weet, ben je het overzicht kwijt en raak je bedolven.
“Wanneer komt je eerstvolgende nieuwe product beschikbaar voor de markt?”, vraag ik aan de directeur.
“Pfff, wist ik het maar.”
“En hoeveel ideeën heb je in ontwikkeling?”
“Geen idee, ik zou willen dat iemand mij dat kan vertellen.”
“Wie zorgt er eigenlijk voor sturing bij de keuzes voor nieuwe ideeën?”
Directeur: “Nou, ik in ieder geval niet …!”
Dit jaar heb ik al minstens tien van dit soort gesprekken gevoerd.
Je zou verwachten dat innovatie een creatief proces is dat wordt gevolgd door een professioneel salestraject. Maar in de afgelopen periode ben ik tot een opmerkelijk inzicht gekomen. Het ontwikkelen van innovaties is gewoon een strak proces. Tien stappen in een vaste volgorde en met een zeer consequente sturing. Dat is dé manier om een redelijk voorspelbaar resultaat te krijgen als het gaat om nieuwe producten en diensten.
Laatst hebben we bij een organisatie een diagnose uitgevoerd: hoe is het gesteld met de InnovatieCultuur? Onze vragen leidden tot duidelijke inzichten.
Creativiteit gedijt bij een helder proces.
In sommige stappen komen alle originele ideeën aan bod. Maar er zijn ook fases waarin je bij de klanten checkt of het basisconcept eigenlijk wel klopt.
De ene keer is er ruimte voor baanbrekend denken. Op andere momenten stel je jezelf vragen als: “Aan wie willen we dit verkopen, en heeft diegene eigenlijk wel bevoegdheid en budget?”
Het enthousiast maken van een eerste klant lukt meestal wel. Maar elders in het proces moet je ook reëel en onderbouwd op zoek gaan naar klant 2 t/m 100, en die zijn een stuk taaier.
Het verkopen van innovaties brengt meer risico’s voor de klant met zich mee. Dat vraagt om andere accenten. Wees daar zorgvuldig in!
Vanuit onze ervaringen hebben we drie tips voor je:
Voel jij je ook weleens een wanhopige tuinier? Bel of mail me eens.
Bonustip: lees ook mijn blog ‘Innovatie verkopen? Vergeet het maar!’