Soms krijg ik de vraag: “Heeft de HR afdeling een rol in sales?”
“Zeker! Die speelt zelfs een dubbelrol,” antwoord ik dan. In dit blog lees je waar dat vandaan komt.
Vanuit SalesCultuur vertellen we het vaak, dat iedereen een rol in sales speelt. Elke medewerker draagt een commercieel steentje bij aan de organisatie. Niet alleen als je in de sales zit, of de directeur bent. Maar ook de receptionist en de medewerker financiën. Hun communicatie met de klant kan mede-bepalend zijn of er een volgende opdracht komt.
Maar … HR? En dan ook nog eens een dubbele rol?
Jazeker, HR is verantwoordelijk voor een groot deel van het wervingsproces. Zij hebben invloed op hoe er wordt gekeken naar het bedrijf, door toekomstige medewerkers maar ook door je klanten.
In de huidige arbeidsmarkt moet je echt je best doen om jouw bedrijf te ‘verkopen’ aan een geschikte nieuwe medewerker. Je wil dat die voor jou kiest en niet voor je concurrent. Net zoals je klanten jóuw producten of diensten afnemen.
De wervingsactiviteiten zijn gericht op kandidaten, maar worden ook vaak gezien door je bestaande en toekomstige klanten.
Zowel marketing & sales als HR dragen jouw boodschap uit naar de buitenwereld. Er is dus afstemming nodig, zodat er een rode draad in die communicatie zit.
Stel: jouw klant komt een vacature tegen en leest de beloftes die jij doet richting nieuwe medewerkers. Wanneer dat niet herkenbaar is vanuit zijn of haar ervaring met je bedrijf, doet dat iets met het vertrouwen van die klant.
Daarnaast zagen we net al dat je als HR het bedrijf moet ‘verkopen’. Een mogelijke kandidaat zal via zijn of haar netwerk proberen om informatie te krijgen van jouw huidige of voormalige medewerkers. Die moeten zich dan ook herkennen in de beloftes uit de vacaturetekst.
Dus ja, HR heeft een rol in sales. Richting klanten én (toekomstige) medewerkers.
Wat is bepalend in de krappe arbeidsmarkt van dit moment? Natuurlijk zijn een mooie vacaturetekst, een goed salaris en een vast dienstverband belangrijk. Maar de échte kunst is om te zorgen dat zowel jouw klanten als medewerkers ambassadeurs worden voor jouw bedrijf.
Ga ze als HR gewoon eens benaderen. Klanten, maar ook je medewerkers. Wat verwachten zij in het contact met jouw mensen, of bij de samenwerking binnen het bedrijf? Zo kom je erachter naar wat voor soort kandidaten je moet zoeken.
En natuurlijk gebruikt een HR-afdeling de eigen expertise, door:
HR is dus echt met sales bezig. Maar wel op een andere manier dan de medewerkers met een verkoopfunctie.
Hoe kijk jij naar de rol in sales van de HR afdeling binnen jouw bedrijf?
Corry Grevel
HR-consultant bij SalesCultuur
06 57 18 95 08
corry@salescultuur.nl