Blog

De magische verbinding

De momenten dat klanten en collega’s dingen taai of lastig vinden. Liefst daarover mopperen of zich verbazen. Pas dan vind ik het interessant worden. Want ik leef me graag uit, om ‘magische verbindingen’ te zoeken.

Jaren geleden hield ik me bezig met Cultuur in organisaties. In de loop van de tijd ging Sales steeds meer boeien. En tien jaar geleden legde ik daar de magische verbinding tussen. De duidelijkheid van Sales en het ‘softe’ imago van Cultuur.

Tijdens een online managementoverleg is de directeur van een klant besluitvaardig: “We moeten het gewoon gaan doen, geen tijd te verliezen.” Haar MT knikt driftig. Deze keer moet het écht gebeuren!
“Maar,” zeg ik, “als het zo simpel is, zou het allang gelukt zijn. Dat is het dus niet. We kunnen pas aan de slag als we het doorgronden. Daar ligt de kracht van SalesCultuur, dus laat me jullie helpen.”

Een eenvoudige redenering die vaak al voldoende is om impulsieve initiatieven af te remmen. En iedereen voelt ook wel dat het klopt. Eerst helemaal naar de kern. Dat is de meest kansrijke route.

De kracht van de verbinding
Je kunt een probleem alleen oplossen als je snapt waar het is ontstaan in de cultuur. Daarna komt die verandering heus wel. Met veel minder energie. En blijvend resultaat.

Hoe? Door met elkaar twee belangrijke vragen te beantwoorden:

  1. Wat is de grootste cultuurtransformatie die moet plaatsvinden om dit probleem te verhelpen?
  2. Waarom gaat het deze keer wel lukken?

De nieuwe Cultuur
Het mooiste moment bij elke transformatie is als je je realiseert hoe de toon van medewerkers in de organisatie is veranderd:

  • “We moeten juist aan sales doen als we het druk hebben!”
    In plaats van “We hebben het veel te druk.”
  • “Sales is eigenlijk best leuk!”
    In plaats van “Sales vind ik naar en vervelend. Het is bedelen.”
  • “Laten we eens wat minder initiatieven starten.”
    In plaats van “Meer is beter, want we hebben haast.”
  • “Het is waardevol om van mijn collega’s te leren.”
    In plaats van “Ik vind alles liever zelf uit.”

Wat is de grootste Cultuurtransformatie die je in jouw organisatie zou willen?

Het besef dat Cultuur en Sales magisch aan elkaar verbonden zijn, levert je mooie resultaten op. Blijvend!
 
 
Jan Rezelman
oprichter van SalesCultuur
grondlegger van de magische verbinding tussen Cultuur en Sales

AT Osborne
The Ocean Cleanup
Hoya
Sweco
Innovam
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top