De momenten dat klanten en collega’s dingen taai of lastig vinden. Liefst daarover mopperen of zich verbazen. Pas dan vind ik het interessant worden. Want ik leef me graag uit, om ‘magische verbindingen’ te zoeken.
Jaren geleden hield ik me bezig met Cultuur in organisaties. In de loop van de tijd ging Sales steeds meer boeien. En tien jaar geleden legde ik daar de magische verbinding tussen. De duidelijkheid van Sales en het ‘softe’ imago van Cultuur.
Tijdens een online managementoverleg is de directeur van een klant besluitvaardig: “We moeten het gewoon gaan doen, geen tijd te verliezen.” Haar MT knikt driftig. Deze keer moet het écht gebeuren!
“Maar,” zeg ik, “als het zo simpel is, zou het allang gelukt zijn. Dat is het dus niet. We kunnen pas aan de slag als we het doorgronden. Daar ligt de kracht van SalesCultuur, dus laat me jullie helpen.”
Een eenvoudige redenering die vaak al voldoende is om impulsieve initiatieven af te remmen. En iedereen voelt ook wel dat het klopt. Eerst helemaal naar de kern. Dat is de meest kansrijke route.
De kracht van de verbinding
Je kunt een probleem alleen oplossen als je snapt waar het is ontstaan in de cultuur. Daarna komt die verandering heus wel. Met veel minder energie. En blijvend resultaat.
Hoe? Door met elkaar twee belangrijke vragen te beantwoorden:
De nieuwe Cultuur
Het mooiste moment bij elke transformatie is als je je realiseert hoe de toon van medewerkers in de organisatie is veranderd:
Wat is de grootste Cultuurtransformatie die je in jouw organisatie zou willen?
Het besef dat Cultuur en Sales magisch aan elkaar verbonden zijn, levert je mooie resultaten op. Blijvend!
Jan Rezelman
oprichter van SalesCultuur
grondlegger van de magische verbinding tussen Cultuur en Sales