Bekentenis van een ervaren accountmanager: Piet, 52 jaar en werkzaam bij een grote organisatie …
Ja, ik ben toevallig in commercie beland. Omdat ik vrij handig met klanten omging heeft mijn toenmalige baas me overgehaald. Dat is alweer 25 jaar geleden. Nee, ik heb toen geen opleiding gedaan. Eigenlijk was het een nieuw vak, een sprong in het diepe. Maar omdat niemand echt wist hoe sales zou moeten, was éénoog koning … ik dus.
Vaak heb ik me afgevraagd of ik nu goed ben in sales, of matig, of slecht. Maar ja, hoe meet je dat? Elk jaar haal ik mijn doelen en klanten lijken blij met me. Dus ja: dat gevoel van onzekerheid slijt.
Bij elkaar heb ik gemiddeld 1 dag opleiding per jaar gevolgd. Dat leverde meer vragen op dan antwoorden. Eén onderwerp werd toegelicht en er leken nog honderden andere onderwerpen te zijn die niet besproken werden. Om me heen keek iedereen alsof ze precies wisten waar sales om draaide, dus deed ik dat ook maar. Terug naar huis had ik meer twijfels dan op de heenweg.
Ja, we hebben training gevolgd in ons bedrijf: hoe het CRM moet worden ingevuld. Maar dat is niet iets waar ik qua sales beter van ben geworden.
Af en toe kocht ik een salesboek, waarin de auteur uitlegde dat hij het geheim van succesvolle sales had uitgevogeld. Dat idee probeerde ik dan toe te passen, maar het leek een slecht passend stukje in mijn hele salespuzzel. Dus zakte dat weer vrij snel weg. Ooit heb ik van iemand een lijst van 20 salesboeken gekregen. Daar werd ik vrij ongelukkig van: wist ik dat allemaal nog niet?
Eigenlijk zou ik wel eens een keer de basics van sales op een rij willen hebben. Het liefst een training daarover volgen, waarin ik ook mijn onzekerheid op tafel kan leggen en alle domme vragen mag stellen. Alleen … het is niet meer uit te leggen aan mijn baas om na 25 jaar een basiscursus te komen vragen. Hij zou dan natuurlijk aan me gaan twijfelen en daar zit ik niet op te wachten.
Iedereen zegt dat er veel verandert in commercie: nieuwe vormen van aanbestedingen, inkoopafdelingen, internet, veilingen, concurrentie, social selling enz. Van binnen voel ik dat ik van al die ontwikkelingen een beeld zou moeten hebben. Maar dat heb ik niet, dus daar kan ik behoorlijk onrustig van worden. Wie weet waait het over …
Gelukkig ziet niemand me, bij gesprekken met klanten. Daarin heb ik een eigen manier gevonden. Eentje die mij past maar die niet altijd even effectief werkt. Het overkomt me namelijk te vaak dat het gesprek goed lijkt, maar er vervolgens niets gebeurt. Geen idee hoe ik dat zou kunnen veranderen.
Eigenlijk ben ik al 25 jaar chronisch onzeker over het vak waar ik toevallig in verzeild ben geraakt. Jaloers kijk ik naar collega’s die uitstralen dat ze zeker zijn over hun vak en moeiteloos meepraten over alle ontwikkelingen en slimme nieuwe trucs.
Zelf beheers ik de basics niet eens!
Jan
@Salesmanager: heb je ook het idee dat die ene accountmanager best wat ondersteuning zou willen maar dat niet durft aan te geven?
Vul dan hieronder je mailadres in en ik zorg dat je hem of haar heel eenvoudig dit blog kunt doorsturen: