Een beetje opletten kan geen kwaad … maar valt toch niet mee!
Je werkt bij een commerciële organisatie, of dat nou een corporate is of een brillenwinkel. Dan krijg je van mij de vraag: “Noem eens de top 3 van ontwikkelingen die vandaag al effect hebben op je dagelijkse werk?” Diepe zucht, lastig, lastig …
Oké, dan ga ik het je echt moeilijk maken: “Wat zijn de drie belangrijkste ontwikkelingen die effect hebben op je werk van overmorgen?” De tegenvraag is dan: “Heb je een glazen bol voor me?”
Ja die heb ik, of eigenlijk een tip: houd gewoon je eigen ogen en oren goed open!
Wat maakt het zo verdraaid lastig om die vraag constant scherp te hebben? Er is geen twijfel dat alles steeds sneller verandert en dat je continu moet aanpassen om te overleven. En toch doen we het niet.
De ’theorie van Jan’: je schrikt pas wakker als je ellende serieus groot wordt. Dan doe je je ogen echt open en zet je je hersens aan.
Een paar praktijkvoorbeelden:
En dan is er nog iets. Stel dat je wél alert bent op alle veranderingen en signalen in je omgeving. Wie helpt dan om daar betekenis aan te geven, te kunnen duiden welke kant het op gaat en wat jij zou moeten aanpassen? Keer op keer blijkt dat in de praktijk enorm lastig te zijn.
Bij SalesCultuur hebben we het voorrecht om die vraag vanuit ons werk te stellen aan klanten, of als onderdeel van een diagnose soms ook aan de klant-van-de-klant. Dus wij zijn er behoorlijk scherp in, voor anderen … Want je kon het zien aankomen: zelfs bij SalesCultuur zitten we nu in een fase dat we het voor onszelf ook niet echt helder hebben. Collega’s, werk aan de winkel!