Voor een adviesgroep van een internationaal toonaangevend ingenieurs- en advies bureau heeft SalesCultuur een Sales Development Programma ontworpen en gestart.
De adviesgroep bevat 50 medewerkers en 10 daarvan gaan de commerciële kern vormen om stabiel te groeien de aankomende jaren. De afgelopen jaren is er een sterke commerciële basis gebouwd en is de adviesgroep ook zeer succesvol qua resultaten.
Om de volgende stap in de groei te maken is het noodzakelijk dat de commerciële basis breder en steviger gaat worden, zodat de afhankelijkheid van enkele personen sterk vermindert.
De belangrijkste doelen waarmee dit traject het team gaat ondersteunen is:
En daarnaast een verandering in de SalesCultuur.
De aanpak bestaat uit een meerjaren aanpak met veel aandacht voor borging van alle geleerde concepten en de verdere ontwikkeling van de SalesCultuur.
De opzet van het Sales Development programma kent de volgende onderdelen:
Jan Rezelman – als ervaren trainer – heeft in alle sessies gebruik gemaakt van zijn ervaring met meer dan 100 zakelijke teams en zijn brede kennis van commercie en SalesCultuur.
Extra aandacht is besteed aan:
Elke succesvolle verandering in uw SalesCultuur begint met een krachtige diagnose.
Als eerste stap is een diagnose gemaakt van de SalesCultuur met behulp van de geavanceerde online tool.
De resultaten zijn beschikbaar overall en per team en worden daarbij ook vergeleken met gegevens uit een Internationale, meerjaren Benchmark van de betreffende sector.
De diagnose leidt tot enkele heldere aanknopingspunten voor het programma:
Door de diagnose hebben aspecten extra aandacht gekregen. Met name Onderscheidend vermogen, Innovatie, Teamwork met plezier en Partnerschap met klanten.
Door de input van de medewerkers als startpunt te nemen voor de cultuur verandering, is er een sterke intrinsieke motivatie bij hen om energie in deze verandering te stoppen en er verantwoordelijkheid voor te nemen.
Na 2 jaar is de diagnose nogmaals uitgevoerd en wordt een volgende stap gezet in de ontwikkeling van de SalesCultuur.
De eerste resultaten zijn op het gebied van toegenomen bewustwording en de commerciële basis beter op orde.
In het vervolg zijn zaken bereikt:
Daarnaast is er teamgevoel ontstaan om gezamenlijk de markt verder te veroveren.
Ik geloof in blijvende veranderingen die van binnenuit komen bij mijn mensen. Daardoor kwam ik terecht bij SalesCultuur, waar het accent ligt op de mensen, op de cultuur en op teamwork. Door Jan Rezelman zijn persoonlijke verhaal over SalesCultuur heb ik het letterlijk en figuurlijk gekocht van hem.
Mijn club bestaat uit slimme mensen die niet snel iets aannemen. Jan is in staat geweest heel snel verbinding op te bouwen met alle deelnemers en vertrouwen uit te stralen. Daarnaast brengt hij energie en plezier in de trainingen.
Jan zijn stijl past bij ons. Hij laat ons reflecteren, confronteert en doordat hij vanuit zijn autoriteit als vakman optreedt kan hij onderwerpen snel naar een helder einde brengen. Dat geeft een heldere focus in ons team.
Halverwege het traject hebben we al veel concrete commerciële resultaten bereikt. We geven geen korting meer, dat betekent onmiddellijk een verhoging van onze marge. En we maken geen kansloze offertes meer en dat scheelt veel tijd en frustratie.
Binnen onze organisatie is er een ontwikkeling van een organisatie met professionals naar een professionele organisatie. Daar draagt dit Sales Development Programma enorm aan bij. Dat zien we aan zaken als gedegen accountplannen, het bouwen van een betrouwbare SalesFunnel voor en een professionele discipline op commercieel gebied.
Aad van Duyvenvoorde
Director Advisory Group Drinking Water
Royal HaskoningDHV