Er zit een wereld van verschil in, of je mensen het druk hebben of zich druk maken. Soms is de hoeveelheid werk echt niet weg te krijgen. Of het voelt in ieder geval zo.
Wat ook de reden is dat je mensen overbelast of gestresst raken, je moet daar wel iets mee. We gaan hier kijken naar het wat en hoe.
Beheersbare werkdruk
De landelijke cijfers van het ziekteverzuim lopen snel op. Vaak wordt ‘werkdruk’ genoemd als een belangrijke oorzaak. Dat maakt het tot een vervelend woord, met een negatieve lading. Maar veel mensen presteren juist geweldig als ze werkdruk ervaren. Ze hebben het nodig!
Het is dus de kunst om het beheersbaar te houden. Als je medewerkers een te hoge werkdruk hebben of ervaren, kan dat ernstige gevolgen hebben. Het gaat dan ten koste van de gezondheid, van de mensen én die van je bedrijf.
Soms loopt het lekker. Sales is goed bezig en de opdrachten komen bijna als vanzelf binnenrollen. Maar het gevaar ligt altijd op de loer, dat je ten onder gaat aan je eigen succes. De interne druk die het met zich meebrengt, kan ten koste gaan van je mensen. En daarmee uiteindelijk van je klant. Dan heb je de poppen aan het dansen.
Echt of beleving?
Als eerste moet je op onderzoek uit. Is de hoeveelheid werk echt te ver opgelopen? Of zit het vooral ‘tussen de oren’?
Het kan allebei leiden tot ziekte en zelfs langdurige uitval van medewerkers. Dat gun je niemand en het is ook niet goed voor je organisatie. Toch vragen beide situaties een andere aanpak van jou als ondernemer.
Wanneer je merkt dat er vooral gesproken wordt over ‘te druk’, kun je:
Als de hoeveelheid werk echt niet meer bij te houden is, kun je:
Herken je het bij jouw bedrijf? Die oplopende werkdruk, op welke manier dan ook. Hebben jullie ook te veel werk, of te veel druk?
Bel dan gerust. Meestal is een half uurtje sparren al genoeg voor een mogelijke eerste stap naar een oplossing. Dat moet toch wel passen in je drukke agenda?
Corry Grevel
06 57 18 95 08
corry@salescultuur.nl