Blog

Teamdynamiek bij innovaties

De veranderingen om ons heen worden steeds groter en talrijker. Dat vraagt veel van bedrijven die relevant willen blijven: meer slagvaardigheid en wendbaarheid. Het onderscheidend vermogen van vandaag is een randvoorwaarde voor morgen. Daarom moeten organisaties continu zorgen voor innovatie, vernieuwing.

Vraag jij je ook weleens af waarom het ene bedrijf wel succesvol kan innoveren en het andere absoluut niet? Mijn stelling is dat het succes van een innovatie voor 80% afhangt van de teamdynamiek.

De praktijk
Wanneer een bedrijf besluit te innoveren, wordt er meestal een multidisciplinair projectteam samengesteld. Diverse functionarissen worden samengevoegd in een team, op basis van beschikbaarheid. Alle bij de innovatie betrokken functies zijn vertegenwoordigd, bijvoorbeeld Productmanagement, Sales, Marketing en Service. Klinkt logisch, toch?

Wat gaat er dan mis?
Vanuit mijn jarenlange ervaring zie ik hier al een eerste denkfout ontstaan. Of eigenlijk iets dat over het hoofd wordt gezien: het persoonlijkheidsprofiel van de verschillende collega’s. Stel bijvoorbeeld dat het team bestaat uit leden die allemaal erg precies zijn en heel behoudend. In het algemeen hoeft daarmee niet zoveel mis te zijn, maar in deze specifieke situatie wel. Dan zie je namelijk vrijwel altijd hetzelfde patroon ontstaan. Elk idee wordt door het perfectionistische team tot in de puntjes uitgewerkt. Pas daarna wordt besloten om ermee de markt op te gaan. Resultaat is meestal dat er vele euro’s zijn verbrand en er een topproduct ligt waar geen markt voor is.

Een ander uiterste is een team dat alleen maar uit creatieve persoonlijkheden bestaat. De leden vinden het geweldig om met nieuwe ideeën te komen en die te onderzoeken. Er worden veel sessies gepland, die enorm inspirerend zijn. Geeltjes zitten op de muur geplakt, vanaf de vloer tot aan het plafond. Alles wordt groter gemaakt en met een geweldig associatief vermogen aan elkaar geredeneerd. Uiteindelijk liggen er fantastische concepten, waarin enorm veel energie is gestoken. Maar niets is tastbaar en concreet gemaakt, dus buiten het team snapt niemand waar het werkelijk over gaat.

In beide voorbeelden is de samenstelling van het team té homogeen. De uitkomst zal niet positief zijn, want in persoonlijkheden is elke kracht ook direct een zwakte. Het enige resultaat? Er is veel geld en tijd besteed, punt!

Hoe dan wel?
Voor goede samenwerking binnen een (innovatie)team moeten vooral persoonlijkheidsprofielen elkaar aanvullen en niet functieprofielen. Waar moet je op letten bij de samenstelling?

  • Creativiteit. Niet in de zin van kunstzinnig, maar iemand die altijd associeert en verbindingen kan leggen die anderen niet zien.
  • Doelgerichtheid. Tenminste één persoon in het team moet de stip op de horizon voor ogen houden. Hij of zij zorgt dat afgesproken acties worden opgevolgd en deadlines worden gehaald.
  • Verbinding. Een van de teamleden zorgt ervoor dat iedereen verbonden is en blijft. Met elkaar, maar ook met het uiteindelijke resultaat. Iemand die de persoonlijke contacten kan managen en bemiddelt bij eventuele conflicten.
  • Analytisch vermogen. Er moet altijd zo’n herkenbaar type bij zitten. Eentje die alles zeker wil weten, alles onderzoekt. Hij of zij gaat bij een vraagstuk meteen het internet op, bekijkt video’s en duikt in de boeken. Kenmerkende uitspraak: “Daar moeten we ook nog naar kijken.”

Tenslotte nog een advies voor als je zélf in een projectteam zit: verdiep je in het gedrag van de ander! Probeer uit te zoeken waarom elk teamlid op zijn of haar eigen manier reageert. Het zou zomaar kunnen zijn dat er collega’s bij zijn met een andere gedragsvoork(l)eur dan jij. Zoals we net al zagen is dat helemaal niet slecht. Juist niet! Jullie vullen elkaar mooi aan.

Wil je meer weten over teamdynamiek in innovatieprocessen? Neem gerust contact met mij op. Ook voor jouw uitdaging vinden we vast een oplossing, vanuit mijn creatieve persoonlijkheidsprofiel.
 
 
Met hartelijke groet,

Hugo Bakkenist | SalesCultuur – de magische verbinding

AT Osborne
The Ocean Cleanup
Hoya
Sweco
Innovam
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top