Blog

To Blog or not to Blog

De start van SalesCultuur ligt alweer zo’n tien jaar achter ons. Sindsdien zit er een mooie ontwikkeling in. De (sales)cultuurtransformaties die we begeleiden, leveren steeds mooiere resultaten op bij onze relaties. Concreet en blijvend.

Een paar voorbeelden van wat er allemaal wordt bereikt:

  • voorspelbare verkoop
  • aanbestedingen worden structureel gewonnen, zonder stress
  • iedereen krijgt een passende rol in Sales
  • er is een magische werksfeer gecreëerd, waarin iedereen zich betrokken voelt bij de ‘purpose’ van de organisatie

Door het succes van onze klanten zijn ook wij verder gegroeid in kennis, dienstverlening én teamgrootte.

Het verzorgen van gerichte content voor de doelgroep is voor elke organisatie belangrijk, dus ook voor SalesCultuur. Dat is een onderdeel van de ontwikkeling. Je kunt daarmee kennis delen met de doelgroep en tegelijk bouwen aan jouw en jullie merk. Wij maken gebruik van blogs, vlogs, whitepapers, productbeschrijvingen en ook cases waarin we klanten aan het woord laten.

Toch valt het niet mee om dit structureel te blijven doen. En ik spreek uit ervaring. Al heb je nog zoveel mooie voorbeelden in de vorm van concrete processen en resultaten, het blijft moeilijk om zelf een blog te schrijven.

Er is een aantal zaken waar ik zelf keihard tegenaan liep, en soms ook nog steeds loop. De eerste en belangrijkste is mijn persoonlijke mindset. Wat zullen anderen van mijn blog vinden, als ik die heb geschreven en gepost op LinkedIn? Of nog erger: wat zullen ze van mij vinden?

Alle andere drempels zijn daar eigenlijk van afgeleid. Maar ze vormen net zo goed blokkades. Business As Usual (BAU) is er zo eentje. Vaak moest ik tegen collega’s zeggen dat ik te druk was met lopende projecten om een blog te maken.
En dan heb je nog het vinden van een pakkend onderwerp. Regelmatig wist ik mezelf te overtuigen dat het gekozen thema totaal niet interessant was voor ‘mijn’ publiek.

Het gevolg was natuurlijk altijd hetzelfde: ik schreef niet, want die redenen waren toch hartstikke legitiem? Bij veel van onze relaties werkt het niet anders. Wíj zien ze wel, de mooie onderwerpen waarover ze kunnen schrijven. Zíj voelen alleen maar dezelfde blokkades.

Hoe komt het dan dat ik inmiddels toch blogs schrijf? Daarvoor kan ik wel een paar adviezen geven, zodat ook jij content kunt gaan delen met je doelgroep:

  • Het eerste is een enorme open deur, maar o zo waar. Maak ruimschoots op tijd een planning en hou je daar dan ook aan. Blok je agenda en laat je er door niets vanaf halen. Dat houdt voor mij in dat ik blogs schrijf op momenten dat het rustig is. Deze is tot stand gekomen in het weekend.
  • Zoek hulp als dat nodig is. Bij SalesCultuur werken we samen met een professionele tekstschrijver en journalist. Zij hebben ons niet alleen geleerd wat je moet doen, maar vooral ook hoe en wanneer. De opzet van mijn blogs schrijf ik zelf en het geeft rust dat een professional de tekst nog redigeert.
  • Interview eens een collega. In mijn geval bleek het schrijven voor een ander makkelijker te zijn dan voor of over mezelf. Wat ook heel goed kan werken, is de vorm van een duo blog. Samen met een collega, relatie of leverancier kan hele mooie content ontstaan met echte meerwaarde voor je doelgroep.

Tenslotte nog een tip: vraag eens een relatie om een gastblog te schrijven. In het begin vond ik dat een enorme drempel. Maar die werd al een stuk lager toen ik als eerste mijn beste klant had benaderd. En inmiddels vraag ik het zonder enige terughoudendheid.

Kun jij nog steeds wel een duwtje in de rug gebruiken? Neem dan gerust contact met me op. We vinden vast ook een oplossing voor jou. En daarna kun jij op jouw beurt je eigen klanten weer enthousiast gaan maken voor het schrijven van blogs.

Met een hartelijke groet,

Fius van Laar | SalesCultuur

AT Osborne
The Ocean Cleanup
Hoya
Sweco
Innovam
Rabobank
KokxDeVoogd
ANWB
Royal Haskoning
Baseclear
Tauw
AWVN
DVTadvies
KPN
Bureau Bouwkunde
Omedi
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Santon
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top