Hoger in de boom, of in de zandloper. Strategische consultancy is iets wat veel van onze klanten nastreven. Zoals de adviesbureaus, ingenieursbureaus, ICT-leveranciers en alle B2B sales. Maar laten we eerst eens kijken wat er nou eigenlijk mee wordt bedoeld? En waaróm ze dat zo graag willen?
Kort gezegd, houdt het in dat je eerder wordt betrokken bij initiatieven van jouw klant.
Dit heeft een aantal bijzonder aantrekkelijke voordelen:
Rollen
We kunnen twee essentiële rollen onderscheiden bij strategische consultancy:
Hoezo is jouw klant daarnaar op zoek?
Voor de klant zijn sommige problemen en situaties uniek. Ze hebben hulp nodig bij de oplossing, maar weten nog niet eens hoe ze de juiste vraag moeten stellen. Een vraag die adviesbureaus al vaker hebben zien langskomen, binnen of buiten hun sector. Elke ervaring is dan nuttig, goede én slechte.
Bij SalesCultuur spreken we dan ook graag met klanten van onze klanten. Met name in de publieke sector hebben zij een grote uitdaging. Ze missen de expertise en ervaring om hun vraag goed te formuleren naar de markt. Zeker als het gaat om aanbestedingen. En dus hebben ze jou nodig.
Waarom is het zo taai?
In jouw hoofd is ‘inhoudelijke expertise’ nog steeds de basis. Het gaat toch om een goed stuk advies op de inhoud? Nou, zo simpel is het allang niet meer.
Meestal besef je het nauwelijks, maar je doet plotseling mee aan een heel nieuw spel. En je bent daarbij ook nog eens ingestapt op een level voor gevorderden. Je opdrachtgever gaat zich van alles afvragen. Ben je ‘one of us’? Begrijp je mijn belangen, zonder dat ik ze hoef uit te spreken? Snap je de gevoeligheid van mijn vraagstuk? Doorzie je het krachtenspel om mij heen? En besef je wel dat mijn carrière hiervan afhangt?
Ben je er klaar voor?
Er wordt dus nogal wat gevraagd. Misschien brengt strategische consultancy zelfs wel mee dat je je bedrijf heel anders moet inrichten. Daar zijn wel mogelijkheden voor, zoals:
En lager in de boom, is dat niet iets voor jou?
Persoonlijk hou ik ervan om ook eens de andere kant op te denken. Als iedereen hoger in de boom wil, wordt het daar vrij vol. Bekijk het eens vanuit een groter perspectief. Is het realistisch? Of zelfs wenselijk? Eerlijk gezegd, denk ik van niet.
Lager in de boom gaan zitten bij jouw klant en daar excelleren in wat je doet. Dat is toch juist ook heel veel waard? Onze eerste klant waar de ambitie díe kant op gaat, moet ik nog ontmoeten. Wel een extra mooie uitdaging om dáár de SalesCultuur te transformeren.
De magische verbinding
Jan Rezelman
SalesCultuur
06 53 44 72 66