Vraag in het zakenleven eens naar de mooiste vorm van reclame. Negen van de tien keer krijg je als antwoord: die van mond tot mond. We denken daarbij vaak als eerste aan ‘fysieke’ aanbevelingen. Logisch ook, met die benaming. En trouwens, mond tot mond-reclame bestaat al zo lang als de menselijke beschaving.
Maar in deze tijd kun je natuurlijk ook niet om online aanbevelingen heen. Websites, nieuwsbrieven en social media koppen: ‘Wat onze klanten zeggen’, ‘Lees de beoordelingen’ en ‘Bekijk onze recensies’.
Aanbevelingen: wat en wanneer?
Wikipedia omschrijft een aanbeveling als mondelinge of schriftelijke verklaring waarin men iets of iemand aanbeveelt, aanprijst of voordraagt. Heerlijk toch: een ander vertelt de hele wereld hoe goed JIJ bent!
Vaak worden aanbevelingen ‘uitgedeeld’ aan iemand die bijvoorbeeld:
Belang
Social selling draait voor een groot deel om aanbevelingen. Het gaat er om wat een ander over jou zegt. Liefst nog in jouw afwezigheid, online of offline. En zeg nou zelf: dat is toch ook veel geloofwaardiger dan wanneer jij jezelf aanprijst?
Een organisatie waar ik mee werk, participeert voor 50% in een dochteronderneming. Vorige week nog vroeg ik de directeur om me daar aan te bevelen. Dat kon ik met een gerust hart doen want de resultaten die we samen boeken, liggen ver boven verwachting. En binnenkort heb ik daar een afspraak.
Het is dus dé kans om binnen te komen bij die organisatie waar jij graag zaken mee doet.
Maar aanbevelingen beperken zich zeker niet tot social selling. Want dat houdt een actieve houding in richting bestaande en potentiële nieuwe klanten: kennis delen, behoefte peilen en vragen om warme aanbevelingen.
Wij werken met een particuliere optiek-keten. Veel mensen komen daar zomaar de winkels binnenlopen. Maar eerder werd nooit bij nieuwe klanten geïnformeerd hoe ze er terecht zijn gekomen. Probeer die vraag altijd te stellen. Daar komen vaak verrassend leuke dingen uit, zoals ‘van horen zeggen’.
En laatst sprak ik een consultant van een vooraanstaand adviesbureau. Die was gebeld door een partij die hij niet kende. Dat resulteerde in een hele grote adviesopdracht. Wat bleek: hij was ongevraagd aanbevolen door een van zijn bestaande relaties.
Gekocht worden
Je komt vaak op een hele andere manier binnen als je bent aanbevolen door een relatie. Makkelijker en fijner.
Aanbevelingen zijn zó belangrijk, dat ze eigenlijk een verplicht onderdeel moeten zijn van de (sales)cultuur in je organisatie.
In een eerder blog werd verkoop omschreven als ‘helpen kopen’. Stop Selling, Start Helping. Maar hoe mooi zou het zijn om te stoppen met verkopen en starten met gekocht worden? Die kant gaat het op als je eenmaal (ongevraagd) wordt aanbevolen. Daarvoor moet je wel zelf de randvoorwaarden creëren. Dat vraagt om de juiste mindset.
Nog een paar tips
Wil je eens verder sparren over aanbevelingen? Laat het me dan weten.
Fius van Laar
SalesCultuur