Heb jij weleens zo’n persoonlijkheidstest gedaan? Dan ben je niet de enige hoor. Met jou vele anderen. Maar ik zou wel graag willen weten in welk ‘hokje’ voel jij je sindsdien gestopt? Rood, geel, groen of blauw?
Daar zeg ik wel meteen bij: dit is een hele foute vraag van me. Tenminste, ik hoop maar dat je zelf niet het ‘hokjes’gevoel hebt. Het gaat namelijk niet om de hokjes! En al helemaal niet om een beoordeling of veroordeling.
Uit een persoonlijkheidstest blijkt de natuurlijke voorkeur in gedrag. Vrijwel niemand IS rood, geel, groen of blauw. Bovendien kan de kleur van jouw zakelijke voorkeursgedrag best verschillen van privé. En van hoe je naar jezelf kijkt.
Er zijn ontzettend veel vooroordelen over persoonlijkheidsprofielen. Die zijn soms gefundeerd. Maar meestal een gevolg van het feit dat mensen zich niet herkennen in de uitkomst. In zo’n geval probeer ik vaak bewust de verschillende kleuren nog even niet te benoemen. Maar ja, als SalesCultuur werken we hierbij samen met Personal Color. Dus dat hou ik niet lang vol 😉
360 graden meting
Voor een echt goed persoonlijkheidsprofiel hebben we informatie nodig uit verschillende invalshoeken. Als eerste het zelfbeeld. Oftewel: hoe kijkt iemand naar zichzelf? De volgende vraag is dan: weten we hoe zakelijke relaties het gedrag zien? En als je het tenslotte nog vraagt aan mensen uit de privéomgeving, komt daar weer een ander beeld uit.
Is dat niet vreemd, die verschillen? Welnee! Bij meer dan 75% van de deelnemers zien we dat zelfbeeld, zakelijk beeld en privébeeld van elkaar afwijkt. Gedrag wordt nu eenmaal vaak bepaald door de omgeving.
Die drie beelden worden samengevoegd en daarna verwerkt in een persoonlijke rapportage. Elk gedragsprofiel bestaat uit een mix van kleuren. Daar kun je in de praktijk heel veel mee. Wat? Dat laat ik zien aan de hand van een aantal (voorbeeld)vragen:
Teamprofiel
Je kunt een teambeeld krijgen door een persoonlijkheidstest te doen met alle leden. SalesCultuur is partner van Personal Color. Daarmee zijn we geaccrediteerd om een teamprofiel te maken op basis van de persoonlijke gedragsprofielen. Hieruit kun je vergelijkbare vragen formuleren als daarnet:
Met een teamprofiel wordt het makkelijker om verantwoordelijkheden te verdelen en bij de juiste persoon te leggen. Soms blijkt daarbij dat er een ‘gat’ in het team zit. Dan heeft de leidinggevende een goede tool om te zoeken naar passende aanvulling. We kunnen een matchingprofiel maken, aan de hand van een functieprofiel in Personal Color en de persoonlijke rapportage van een sollicitant. Dit helpt bij het maken van de juiste keuzes in het wervings- en selectieproces.
Andere mogelijkheden
Behalve persoonlijke, team- en matchprofielen is er nog veel meer mogelijk. Zodra iedereen de kracht kent van het eigen gedrag en dat van anderen, kun je aan de slag met zaken als:
Hoe kijk jij naar je eigen voorkeursgedrag? En op welke manier pas je dat in, in je team?
Misschien weet je dat zelf niet, maar ben je wel benieuwd. Dan mag je me altijd bellen of mailen.
Corry Grevel
SalesCultuur
De magische verbinding