En wat dat oplevert …
Collega Jan noemt het in zijn recente blog Aanbestedingen winnen al de Eerste Wet van Jan: Als de klant jou wil, moet je die de kans geven om je te kunnen kiezen.
Die wet zegt vooral iets over de extra inspanningen die worden gevraagd van het offerteteam.
En ze zijn natuurlijk ook het meeste zichtbaar, de mensen van de salesafdeling die veel tijd steken in offertes en aanbestedingen. Maar ze zijn zeker niet als enige verantwoordelijk voor het binnenhalen van opdrachten. Sales is van iedereen en iedereen is van sales. Het is de profieltekst van mijn LinkedIn, en die heb ik niet voor niets gekozen.
Verkopen is teamwerk. En dat team moet zijn samengesteld uit verschillende mensen vanuit de hele organisatie, die allemaal hun eigen rol in sales hebben. Heb je dat helemaal op orde in je bedrijf en staat elk teamlid direct paraat met zijn of haar specifieke kennis en vaardigheden? Dan pas is de commerciële basis stevig genoeg om zonder verlies van kostbare tijd te zorgen voor een echt goede offerte of aanbesteding.
Helaas kom ik regelmatig bij bedrijven waar zo’n commerciële basis er niet of nauwelijks is. Dan ontstaat er verwarring en zie je acties die niet op elkaar aansluiten. En toch is iedereen verbaasd wanneer een offerte of aanbesteding niet wordt gewonnen. Onhandig, en totaal onnodig.
Herken je dit en zou je het graag aanpakken? Er zijn slechts 10 stappen nodig voor succesvolle offertes en aanbestedingen, met minder tijdsinspanning en grotere voorspelbaarheid!
Mail mij en je ontvangt de 10 Belangrijkste stappen om je commerciële basis op orde te krijgen: corry@salescultuur.nl