Blog

Zin in groeien

De onderschatte fase van het ‘op adem komen’

Groei … het klinkt stoer. Ja, zelfs sexy. Organisaties zeggen dat ze willen groeien. Corporate, MKB, iedereen streeft het na. Alsof het een doel op zich is. En er worden steeds mooiere termen voor bedacht, bij voorkeur Engelstalig. Hypergrowth is er zo eentje.

Waar komt die wens tot groeien toch vandaan? Dat is altijd een interessante vraag.

  • Bij de medewerkers: “We hebben het te druk, er moeten mensen bij.”
  • Bij de aandeelhouders: “We willen meer waarde voor onze investering.”
  • Bij het management: “We moeten onze positie in de markt behouden en liefst verstevigen.”

We kennen allemaal de groeiprogramma’s met van die prachtige namen. Er zit meer hoop in verwerkt dan realiteit. Het soort programma waar de medewerkers met een scheef oog naar kijken en dan denken: “We zullen het wel weer zien.”

Het komt opvallend weinig voor dat groei ontstaat uit een positieve drijfveer. Kunnen we meer voor onze klanten betekenen? Hebben we voldoende nieuwe doorgroeimogelijkheden voor alle collega’s?

Wanneer we goed naar onze klanten luisteren, zijn ze in eerste instantie helemaal niet op zoek naar de groei op zich. Wat ze eigenlijk willen is veel meer grip op de zaak krijgen en een professioneel fundament leggen. Op die manier hopen ze vooral een groot deel van het interne ‘gedoe’ op te lossen.

Van daaruit is er een basis om echt te gaan groeien. Maar …. op welke energie dan? Extern: die van de druk van de markt of de dreiging van de concurrentie? Of intern: gaan de aandeelhouders voor die energie zorgen, of hebben al die medewerkers soms zin om hun bedrijf te laten groeien?

Nadat de professionele basis is gelegd, komt er een fase die steeds belangrijker wordt. Een tussenfase eigenlijk, waarin alle nieuwe elementen worden geïntegreerd in de dagelijkse gang van zaken en energie wordt opgebouwd. Iedereen mag even naar adem snakken, en dan zin krijgen om met z’n allen aan de groei te werken. Deze dingen zijn cruciaal in de aanloop naar groei. Cruciaal, maar niet altijd even goed zichtbaar. Dat maakt deze fase spannend, vooral omdat het voelt als tijdverlies. Het lijkt bijna op stilstand, maar is dat beslist niet!

Het is een vereiste: zin in groei, die duurzaam en voorspelbaar is. Anders wordt groei pas echt een spannend begrip, omdat het veel zekerheden aantast.

Heerlijk: een voorspelbare groei die jaren duurt. Maar dan is een organisatie ook wel toe aan een doorbraak! De hobbel waar met veel energie doorheen mag worden gebroken. Op weg naar een groei zonder grenzen.

Vanuit SalesCultuur kijken we naar de vier fasen:

  1. Bouwen aan een professioneel fundament
  2. Integratie en op adem komen
  3. Zin krijgen in voorspelbare groei
  4. De doorbaak in de groei

Waar zit jij, in jullie groei?

 

Jan Rezelman

Rabobank
Paduit
Eltek
Start People
SNS Bank
Hoya
Baseclear
DVTadvies
AWVN
Santon
ANWB
KPN
Royal Haskoning
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
M&I Partners
IBM Security
Ouwehand Bouw
Top