Blog

Joepie, een accountplan maken!

Eind van het jaar: budgetten en jaarplannen worden vastgesteld. Vaak een kopieeractie vanuit de cijfers voor het lopende jaar, en we zien vanaf januari wel hoe we het gaan halen.
Maar om een echt stabiel budget in elkaar te zetten heb je fundament nodig, in de vorm van een krachtig accountplan.

In veel organisaties klinkt accountplannen maken als strafwerk of op z’n minst als corvee. De gemiddelde accountmanager trekt er een behoorlijk vies gezicht bij en bedenkt onmiddellijk slimme excuses en trucs.
Accountplannen … wel honderd varianten heb ik inmiddels gezien, bij alle soorten organisaties. Van één A4-tje tot twintig sheets. Van eindeloze analyses die alleen maar terugkijken naar het verleden tot fletse actielijstjes. Nog altijd vind ik het boeiend om te zien hoe ze zijn opgebouwd.

Een accountplan maken is moeilijk en wordt onderschat! Je wilt geen rationeel plan maken, maar een verhaal met gevoel opbouwen: hoe kijk je naar je klant en hoe wil je die gaan helpen?
Templates invullen creëert geen gevoel voor je klant, geen verhaal … Het geeft alleen maar frustratie om die onzinnige vakjes in te vullen. En voor wie eigenlijk?

SalesCultuur heeft een methode ontworpen waarbij je tien stappen doorloopt. En dan heb je het: jouw verhaal, met gevoel. Sterk genoeg om te toetsen bij je klant (doodeng), om te verdedigen bij je baas (ijzersterk) en om je collega’s mee in beweging te krijgen (vertrouwen).

Een accountplan maken is de mooiste klus in je werk. Jouw vakmanschap komt ermee tot uiting en het geeft je een verhaal met gevoel.

Veel plezier ermee!
Jan

Heeft jouw organisatie behoefte aan fundament zodat jullie sales volgens (account)plan verloopt?
Vraag dan eens naar de 10 stappen-methode. Hiervoor kun je contact met mij opnemen via telefoon of e-mail, of gebruik het contactformulier.

Rabobank
Paduit
Eltek
Start People
Hoya
Baseclear
AWVN
Santon
ANWB
KPN
Royal Haskoning
Robeco
Incassade
Capgemini
Centraal beheer
Top