Eens in de zoveel tijd nemen we de besturing van onze business weer eens onder de loep. Besturing, sturing … het heeft iets technocratisch. En Cultuur klinkt juist soft. Het mooie is: die twee zijn aan elkaar verbonden.
Net als tussen Sales en Cultuur zou je dat zelfs heel goed een magische verbinding kunnen noemen. Eentje die je uitstekend kan helpen bij het herinrichten van je besturing.
Maar misschien moeten weer eerst naar de beginvraag: waarom moet een bedrijf eigenlijk bestuurd worden? Je zou het ook kunnen overlaten aan je mensen. Zolang de doelen helder zijn, en je alle vertrouwen in ze hebt. “Succes ermee, gaan jullie je gang maar!”
Toch voelt iedereen wel aan dat het geen slecht idee is om af en toe te kijken of je nog op koers ligt. En hier en daar een klein beetje bij te sturen als dat nodig is.
Laten we eens kijken hoe je dat kunt doen. En met wie.
Rookgordijn
‘Empowerment!’, of kreten die op hetzelfde neerkomen. Je hoort ze genoeg, in een corporate omgeving. Maar bij de eerste tegenslag wordt weer teruggegrepen op het spel van controle. De periodieke bila, cijfers en templates. De macht van finance: het belang van de cijfers.
Voor je het weet, verloopt jouw maandoverleg met de manager dan ook in een sfeer van controle en afrekenen. Het gevolg is logisch en bijna onvermijdelijk: je gesprekspartner gaat een rookgordijn leggen. Verhalen verzinnen rondom de echte problematiek. En zo bouw je samen aan een cultuur die niemand wil, en waar niemand mee geholpen is.
Toon
In de agenda en de opening kun je de toon al zetten.
Een mooie aftrap zou zijn: “Het is jouw afdeling. Het zijn jouw doelen en jouw plannen. Hoe kan ik je helpen om die te halen?“ Maar vaak klinkt het: “Kun je eens uitleggen waarom de cijfers deze maand tegenvallen?”
Zelf bijsturen?
Natuurlijk kunnen jouw managers zelf bijsturen. Gewoon door elke week, elke maand even een moment van reflectie te nemen. Toch is het ook voor hen goed wanneer jij daar een rol in speelt:
De magische verbinding
Je ziet: het inrichten van besturing heeft impact op de cultuur. Belangrijk om te beseffen, maar vooral om er gebruik van te maken.
Jan Rezelman
SalesCultuur
06 53 44 72 66