… en hoe de Eerste Wet van Jan je daarbij helpt.
Onze klanten vinden ze vaak lastig, aanbestedingen. Er is geen mogelijkheid om te overleggen, inhoudelijke deskundigheid is maar een onderdeel, je hebt een strakke deadline. En zo zijn er nog tien redenen.
Zelf houd ik er juist wel van om betrokken te zijn bij een (openbare) aanbesteding. Ook als ik de inhoud niet ken, kan ik toch helpen winnen. Vooral als ik de volgende drie punten laat toetsen:
Als het offerteteam deze allemaal positief kan beantwoorden, denken ze: “We zitten gebeiteld. Gewonnen zaak dus, niks meer aan doen.”
Op dat moment introduceer ik de Eerste Wet van Jan bij Aanbestedingen: Als de klant jou wil, moet je die de kans geven om je te kúnnen kiezen.
Dat klinkt misschien wat abstract, maar het is eigenlijk heel simpel: voldoen aan die drie punten is niet genoeg. Volgens Jan’s Wet is er extra inspanning nodig voor een succesvolle aanbesteding.
Dat maak ik heel praktisch, door telkens te hameren op de volgende drie elementen:
En als afsluiter nog een ‘tip van de dag’:
De klant geeft je maar één keer punten voor een onderscheidend kenmerk in je aanbieding. Zet die dan ook in het hoofdstuk met de hoogste EMVI. Zijn ze meer waard.
Succes met je volgende aanbesteding!